Mozgásterápia
Napjainkban egyre több gyermek
küzd magatartási, illetve tanulási nehézségekkel. Mivel a gyermekek fő tevékenységei
a mozgás és a játék, a gyermekek fejlesztését is ezeken keresztül kell
megvalósítanunk. A gyerekek nagyjából 3-6 éves korig terjedő időszakában a
mozgás és az érzékelés finom összehangolódása zajlik. Ilyenkor rengeteget
játszanak, mozognak, szinte fáradhatatlanok. Kialakul önbecsülésük. A mai
kutatások szerint a túl korán erőltetett intellektuális tevékenységek pl.
feladatlapozás, az arra még éretlen gyerekeknél az intellektuális fejlődés
beszűkülését okozhatja. Ennek következménye lehet a tanulási nehézség
kialakulása, ami majd harmadik, negyedik osztályban realizálódik. Ennek
elkerülése végett az idegrendszer érését kell elősegítenünk, illetve a ki nem
alakult idegpályák újraépítését célozzuk meg a mindennapos mozgásfejlesztéssel.
A kisgyermekkorban kimaradt mozgásformák, mint pl. kúszás, mászás később
magatartási és tanulási nehézségeket okozhatnak. Ezeket az alapvető mozgásokat
újraépítjük, kialakul a kéz-, szem-, fül-, lábdominanciájuk, ami a tanulás
alappillére lehet. Célunk, hogy mire a kisgyermekeknek iskolába kell menniük,
az óvodából iskolaéretten, minél érettebb idegrendszerrel és összerendezett
mozgással kerüljenek ki a gyermekek.
Ideje:
Mindennapos
testnevelés részeként, ill. egyéni fejlesztés keretein belül
Cél:
Az iskolába készülő gyerekek
idegrendszeri érésének elősegítése, a tanulási nehézségek megelőzése.
Feladat:
·
Mozgásfejlesztés: nagymozgás, finommotorika,
mozgáskoordináció, testséma.
·
Időbeli, térbeli tájékozódás.
·
Elemi mozgások elsajátítása.
Törzsanyag:
·
Elemi mozgások
·
Csecsemőkori megmaradt reflexek legátlása
·
Kúszások, mászások, járások, ugrások
· Érzékszervi fejlsztés
·
Egyensúlyérzék fejlesztése
·
Keresztmozgások fejlesztése
·
Finommotorika fejlesztése
·
Nagymozgások – mozgáskoordináció
·
Beszédindítást elősegítő gyakorlatok
Gyógytestnevelés
Óvodás gyermekek csoportonkénti ortopédiai felmérése
Cél:
·
Helyes testtartás kialakítása
·
Állóképesség növelése
·
Mozgásigény kielégítése
·
Tér- és helyzetérzékelés javítása, érzékeltetése
·
Gyermekek edzése
·
Gyermekek egészségügyi jó szokásainak
kialakítása, megerősítése és továbbfejlesztése
·
Testi képességek tervszerű fejlesztése
·
Mozgásbéli jártasságok és készségek célszerű
kialakítása
Feladat:
·
Nagycsoportosok szűrése: esetleges ortopédiai,
belgyógyászati rendellenességek kiszűrése, megfelelő szakorvosi rendelésre
küldés
·
Állóképesség felmérése: 10 perc futás, padon
egyensúlyozás, keresztmozgás
·
Prevenció
·
A gyermek egészségének és testi fejlődésének
biztosításához szükséges fizikai és lelki feltételek megteremtése
·
Kéz izmainak erősítése
·
Testi és jellembéli tartás erősítése
·
Lábstatikai rendellenességek javítása, talp-
izomzat erősítése, hossz- és harántboltozat kialakulását segítő gyakorlatok,
mozgások
·
Helyes testtartás kialakítása során hibák
kiküszöbölése, gerinc deformitásainak javítása, izomfűző kialakítása
·
Helyes légzés kialakítása, tüdőtérfogat növelése
·
Tér- és helyzetérzékelés fejlesztése
·
Közösségtudat fejlesztése
·
Versenyszellem kialakítása egyénileg, csoportban
és csapatban egyaránt
Törzsanyag:
·
Elemi mozgások
·
Nagymozgások – mozgáskoordináció, kúszások,
mászások, járások, ugrások
·
Szemtorna
·
Egyensúlyérzék fejlesztése, keresztmozgások
fejlesztése
·
Izomfűző kialakítása
·
Finommotorika fejlesztése
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése